What’s in a name? – Het verhaal achter mijn bedrijfsnaam.

What’s in a name? Dag 9 van #marchmeetthemaker: het verhaal achter mijn naam. Toen ik begon als freelancer in 2011 noemde ik mijn bedrijf ‘Petra Wiebenga’, met de tagline: ‘webredactie, tekst & communicatie’, want dat was wat ik deed. Ik deed in het begin vooral opdrachten op locatie, op inhuur. Als freelancer. Maar ik wilde meer. Een ‘echt’ bedrijf worden. Mezelf meer een ondernemer voelen dan een freelancer. 

Gaandeweg leerde ik dat ik een niche moest kiezen, want dan zou ik mezelf beter kunnen verkopen. Mensen zouden een specialist willen, en geen ‘alleskunner’ met brede kennis & interesses. Ik deed al communicatie in zorg & welzijn, en was inmiddels ervaringsdeskundige in leven en werken met een chronische darmziekte (IBD, colitis ulcerosa). Dat zou mijn niche worden. Ik veranderde mijn bedrijfsnaam naar ‘Darma Communicatie’ en stortte me op het schrijven van artikelen, verhalen en webteksten voor en over mensen met een chronische darmziekte. Ik ondersteunde organisaties die zich met IBD bezig houden. Mijn focus lag op de positieve insteek. Informatie delen, en alles wat wel goed is en gaat in de spotlights zetten. Maar het liep niet zo goed als ik had gehoopt.

Ik deed met een coach onderzoek naar mezelf en mijn bedrijf, moest toegeven dat mijn hart er niet volledig in zat. Ik voelde veel meer voor het samenwerken met creatieven, kunstenaars en makers. Mijn bedrijf kreeg een nieuwe naam: Studio Schrijf, waarmee ik me als tekstschrijver & online communicatievrouw richtte op kunstenaars en creatieven. Er volgden mooie samenwerkingen met leuke klanten, een heuse online cursus en ik organiseerde het schrijfcafé voor ondernemers. En er gebeurde nog iets moois: ik ging zelf weer meer maken! Ik voelde weer hoe ontzettend blij en gelukkig ik daar van word.

En nu sta ik aan de vooravond van mijn laatste naamsverandering. Een bedrijfsverandering zelfs, want ik ga iets heel anders doen! Een nieuwe carriėre. Ik ga terug naar mijn eigen naam: Petra Wiebenga, omdat ik ben wie ik ben. En niet in 1 hokje of niche pas. Vanonder mijn eigen naam voel ik me vrijer om te doen wat aan me trekt. Projecten en samenwerkingen aan te gaan die me raken, waar ik enthousiast van word en positief aan kan bijdragen met hart & ziel, waar ik mijn passie, talenten, interesses, kennis & ervaring in kwijt kan, zonder dat het in 1 richting of 1 hokje moet passen. Dat voelt vrij! En past bij mij. En als ik beter in mijn vel (en in mijn bedrijf) zit, kan ik jou ook veel beter inspireren en helpen, omdat ik dán het beste van mezelf geef. 

Wat zegt of doet een bedrijfsnaam voor jou? Wat is jouw bedrijfsnaam & waarom? 

No Comments

Post a Comment