De kracht van kunstzinnig werken en vrije creatieve expressie

Na mijn blog over de Stille Kern vlogen we de Coronatijd in en werd het stil hier. Achter de schermen begeleidde ik als ‘juf mama’ twee kinderen in het thuisonderwijs. Groep 6 en groep 1. Naast schoolopdrachten liet ik ze ook creatief en kunstzinnig werken. Om alle gevoelens te verwerken en te ontspannen in die bizarre periode. De kinderen voelden angst, of ze ooit nog naar school terug konden, verdriet om het missen van knuffelen met opa en oma, en boosheid dat ze niet naar de speeltuin mochten. Het kunnen en mogen uiten van deze emoties was zo belangrijk voor ze. Ze voelden zich gehoord, gezien en beseften dat het er toe deed wat zij ervaarden. Het mocht er allemaal zijn.

Door het creatief bezig zijn kwamen we met elkaar in gesprek en ze leerden waardevolle dingen over zichzelf. Wat zij zelf belangrijk vinden, waar hun talenten liggen en dat het goed is om je Zelf te uiten. Ook als je je minder fijn voelt of er nare dingen gebeuren. Ook als je ándere dingen doet, denkt, voelt, ziet en ervaart dan de mensen om je heen. Dat is helemaal oké. Door dit te verwoorden en verbeelden, erover te tekenen, schilderen of schrijven, ontstond een veilige opening voor verbinding en begrepen we elkaar beter.

Ik vond het een waardevolle ervaring. Zo fijn dat ik mijn jarenlange kennis en ervaring in het art journalen, schilderen, creatief en kunstzinnig werken met hen kon delen. Fijn dat ze er echt iets aan hebben gehad in het omgaan met gevoelens die alle kanten op schoten tijdens die weken thuis in de intelligente lockdown.

Vlak voor de corona-tijd begeleidde ik ook al het project ‘Talentenmiddag’ op een openbare basisschool, waarin ik leerlingen begeleidde bij het creatief verwerken van gebeurtenissen, gedachten en gevoelens in een art journal. Ook daar kreeg ik positieve reacties op, dat ze het zo fijn vonden dat alles mocht, dat ik ze vrij liet, ook als ze ‘alleen maar’ even wilden krassen. Het gaf hen het gevoel dat ze er toe deden en dat ze oké zijn als mens. Het bieden van die vrijheid en ruimte voor vrije creatieve expressie is zeker iets dat ik verder wil onderzoeken.

Sinds deze week mogen de kinderen weer elke dag naar school. Heel fijn, maar ook wennen, in de 1,5 meter samenleving. Voor allemaal. Ik zorg in elk geval dat hier ’s middags de tafel weer klaar staat met creatieve materialen, journals en papier zodat ze lekker kunstzinnig aan de slag kunnen met hun nieuwe avonturen.

(En als ze liever buiten spelen…, is dat natuurlijk ook goed 😉 )

Add A Comment